Onderwijs is de meest kritieke en dringende kwestie voor de ontwikkeling van elk land en in de loop van de tijd worden in deze sector steeds meer hervormingen doorgevoerd. Niemand ontkent de pure rol en betekenis van onderwijs bij het maken van een betere natie en een progressieve wereld. Waar veel mensen erin slagen basis- en voortgezet onderwijs te krijgen, dat in de meeste landen gratis wordt aangeboden, is het voor de meeste mensen moeilijk om zich met het hoger of universitair onderwijs uit te rusten vanwege de hoge kosten / vergoeding. Daarom is er altijd een debat geweest over de vraag of het universitair onderwijs voor iedereen gratis moet zijn.
De meeste mensen zeggen dat het gratis moet zijn omdat kennis vergaren een basisrecht is en geen prijskaartje moet bevatten. De meeste mensen kunnen de enorme kosten van het hoger onderwijs niet betalen en veel van de toekomstige Einstein en Marx verspillen hun vaardigheden en talenten vanwege de ontoegankelijkheid voor de universiteiten en het universitair onderwijs, waardoor onderwijs een voorrecht is van een bepaalde klasse in plaats van ieders basisrecht . Wanneer meer mensen hoger onderwijs volgen, zullen er meer banen voor hen beschikbaar zijn en zal de werkloosheidsgraad worden verminderd om de armoede in de samenleving te verlichten en deze naar vooruitgang en welvaart te leiden. Een ander argument voor het vrije universitaire onderwijs hoort bij het gelijkheidsbeginsel, waarbij iedereen recht heeft op gelijke kansen en bij het vrijmaken van universitair onderwijs, kan aan dit gelijkheidsbeginsel worden voldaan door het om te zetten in een realiteit op pragmatische gronden uit de antieke doos van theorie. Als het hoger onderwijs gratis is, zouden duizenden jonge jongens en meisjes onderwijs kunnen volgen in plaats van de last van deeltijdbanen te dragen bij het vervullen van de universitaire gebieden.